Αν και με μία πρώτη ματιά θα λέγαμε οτι η εικόνα είναι απλώς μία συμπαθητική έως και ευχάριστη απεικόνιση ενός δέντρου σε φόντο μπλε που συνοδεύεται από την παράσταση ενός ακτινωτού ηλίου, ωστόσο σε ένα βαθύτερο επίπεδο στην απεικόνιση αυτή υποκρύπτονται μυθολογικές φιγούρες και θεολογικές οπτικές τις οποίες όλοι μας βιώνουμε συνειδητά ή ασυνείδητα μέσα στο χρόνο και την ιστορία. Τίποτα δεν είναι τυχαία αποτυπωμένο. Ξεκινώντας από την επιλογή των σχεδίων και την τοποθέτησή τους εντός του πλαισίου, μέχρι και την επιλογή των χρωμάτων που συνθέτουν το όλον της εικόνας, όλα έχουν το νόημά τους και το ρόλο τους. Το Δέντρο είναι σύμβολο του φυσικού νόμου, της Ζωής, της ανθρώπινης ύπαρξης και ο συνδετικός κρίκος μεταξυ Γης και Ουρανού. Ο φολιδωτός κορμός συνδέεται με την παράσταση του όφεως, ο οποίος έχει τη τάση από έρπων και χθόνιος όφις να ανυψωθεί σε λεπτοφυέστερα πεδία γνώσης, στα πεδία του ηλιακού φωτός και της νόησης και να καταστεί ηλιακός. Το Δέντρο ως σύμβολο της ανθρώπινης ύπαρξης προσδίδει στον έρποντα όφι δια της ενσωμάτωσης του τελευταίου στον κορμό -εξ’ου και η φολιδωτή απεικόνιση του κορμού- την ικανότητα της ανέλιξής του από το έδαφος προς τα άνω. Εκφράζει την επιθυμία της ψυχής να προσλάβει την ηλιακή φώτιση. Επί της ουσίας το Δέντρο και ο Όφις είναι μία Θεία Απεικόνιση. Οι ρίζες του δέντρου κάτω από τη Γη, ο κορμός επί της Γης, οι κλάδοι του και οι καρποί του παρουσιάζουν τη δυνατότητα αλλαγής των τεσσάρων επιπέδων της ανθρώπινης ύπαρξης, καθώς και τη δυνατότητα μετάβασης του ανθρώπου από το κατώτερο στο ανώτερο.
Ποιά η σχέση Δέντρου – Όφεως: Η φυσική κίνηση του όφεως είναι: 1. Ελικοειδής : ελικοειδής είναι η κίνηση της πλαγίας οδού, της εξαπάτησης, της υπεκφυγής, της δολιότητας, της πλάνης που βιώνεται από το άτομο και της πλάνης που διασπείρεται στο περιβάλλον και επιφέρει σύγχυση, 2. Οριζόντια : η οριζόντια κίνηση συμβολίζει την επαφή και το συντονισμό με τις χθόνιες δυνάμεις, τα ένστικτα της επιβίωσης και της αναπαραγωγής. Ο όφις στην οριζόντια κίνησή του εφάπτεται ολόκληρος επί της Γης και συντονίζεται με το φυσικό πεδίο ύπαρξης και με τα χθόνια αιτήματά του. 3. Κάθετη : η κάθετη κίνηση συμβολίζει την ευθύτητα, την επαφή με τις θείες και ιερές εμπνεύσεις. Στην κάθετη κίνησή του προς τα άνω, ο όφις συντονίζεται και ενεργοποιεί τα θεία αιτήματα αρμονίας με το Θείο και το Ιερό. Στην εικόνα του Δέντρου ο Όφις είναι ενσωματωμένος στο φολιδωτό κορμό του, έχοντας έτσι απαρέγκλιτα κάθετη και ευθύγραμμη κίνηση και όχι οριζόντια και ελικοειδή.
Ας παραθέσουμε εν συντομία όμως κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με τις ποιότητες του Όφεως. Ο Όφις υπήρξε ένα από τα αρχαιότερα σύμβολα της Αρχέγονης Σοφίας, σύμβολο ανανέωσης, αθανασίας και σύμβολο του χρόνου. Τον βρίσκουμε μαζί με τον Δράκο σε διάφορους αρχαίους λαούς – Έλληνες, Σουμεριους, Αιγυπτίους, Κινέζους, Αζτέκους, Χετταίους. Ο Όφις και ο Δράκος ως ερπετοειδή προηγήθηκαν των πτηνών και τα πτηνά των θηλαστικών, γι’αυτό και θεωρούνται και τα αρχαιότερα σύμβολα μύησης και γνώσης. Σε πολλούς μύθους βλέπουμε κάποιον να σκοτώνει τον Όφι ή τον Δράκο και να καταβροχθίζει τη καρδιά ή το συκώτι τους ή να εμβαπτίζεται στο λουτρό από το αίμα τους, για να οικειοποιηθεί και να αφομοιώσει την Αρχέγονη σοφία τους και τις δυνάμεις τους, (βλέπε: “ΔΑΧΤΥΛΙΔΙ ΤΩΝ ΝΥΜΠΕΛΟΥΓΚΕΝ”, ΒΑΓΚΝΕΡ). Διά της αδόκιμης έως και κακής χρήσης και διαχείρισης αυτής της πολύτιμης Αρχέγονης Σοφίας, ο Όφις γίνεται σύμβολο ματαιοδοξίας, λαγνείας, επικυριαρχίας, πλάνης και δολιότητας. Καθίσταται από “ηλιακός όφις” ο “όφις ο ερπων ελικοειδώς επί της γης”, ”χθόνιος”, και ως τέτοιος ”εναγκαλίζων με αθόρυβον δολιότητα” τον κορμό του δέντρου και όχι ενσωματούμενος ”ηλιακώς” εν αυτώ. Υπενθυμίζουμε πως το δέντρο δια του κορμού του συμβολίζει την σπονδυλική στήλη του ανθρώπου. Άρα εδώ όταν μιλάμε για ενσωμάτωση του όφεως εν τω κορμώ εννοούμε την διάχυση της Αρχέγονης Σοφίας στην σπονδυλική στήλη του ανθρώπου και επί της ουσίας για την ενεργειακή φόρτιση του ανθρώπου ώστε να εναρμονισθεί με τη θεία του φύση. Ο Όφις λοιπόν είναι σύμβολο Σοφίας η οποία όμως μπορεί να αποβεί μοιραία όταν ο όφις είναι χθόνιος, έρπων και ελικοειδής….συνεχίζεται…
Αλίκη Μπ. Δούκα
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική, ή κατά παράφραση, ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου της ηλεκτρονικής αυτής σελίδας και όλων των σελίδων που συνδέονται με δεσμούς (links) με οποιονδήποτε τρόπο χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη/διαχειριστή σύμφωνα με τις διατάξεις του Νόμου 2121/1993.