Μυθολογία, το λοιπόν. Σήμερα σας έχω ένα δυσκολώτερο αίνιγμα. Το οποίο θα το λύσουμε παρέα. Ώστε να καταλάβετε πώς δουλεύει το εργαλείο της Μυθολογίας μας, καί ν” αυτονομηθείτε.
Τις προηγούμενες μέρες κυκλοφόρησε στα εγχώρια ιντερνέτια μία φωτογραφία με τις κυρίες Περιστέρη, Μενδώνη, Παναγιωταρέα, καθήμενες όλες μαζί παρεϊκώς, ομού καί συλλήβδην. Νά “τηνε:
(Η προέλευση της φωτογραφίας φαίνεται με σύνδεσμο απάνω της.)
Αυτή η συνάντηση κορυφής σχολιάστηκε ποικιλοτρόπως στα εγχώρια ιστολόγια. Γενικώς, οι συγκεκριμένες κυρίες -προφανώς βάσει της αρχής: «Τώρα που βρήκαμε παπά, να θάψουμε καμπόσους!»– μαζεμένες εις πακέτον έν, εισέπραξαν ένα σωρό αρνητικούς χαρακτηρισμούς. (Μέχρι καί γιά εθνική προδοσία γράφτηκαν πράγματα.) Αλλά, ενώ κάτι έπιασε το ένστικτο των διαδικτυακών γραφιάδων, ένα δεν είπανε: το βασικώτερο!
(Όχι, ρέ, δεν εννοώ να τις αποκαλέσουν «Τρείς Χάριτες»! Αυτό ορθώς το απέφυγαν, διότι, ακόμη καί ως ειρωνεία, είναι τρέ μπανάλ. Κι όσο γιά παρομοιώσεις με καταστάσεις, σαν αυτήν εδώ…
…Θού, Κύριε, φυλακήν τώι στόματί μου!
Να σοβαρευτούμε. Καί ποιό είναι, λοιπόν, αυτό το βασικώτερο, που δεν ανέφερε κανείς;
Χμμμ…. Ξεκινάμε από τα προφανή:
- Είναι μία ομάδα τριών γυναικών.
- Καί όντως εκπροσωπούν κάτι το αρνητικό. (Αυτά με τις «ήξεις-αφήξεις» κουβέντες τους, συν η «αποκλειστικότητα» της Παναγιωταρέα στο οπτικοακουστικό υλικό, συν… συν…)
Άρα, ποιές αρνητικές τριάδες γυναικών έχει η Μυθολογία μας; Ψάχνουμε, καί βρίσκουμε τον συσχετισμό.
Κυρίες καί κύριοι, να σας συστήσω τρείς απ” τις οκτώ (8, ζωή νά “χουνε! 🙂 ) κόρες τουΦόρκυος καί της Κητούς: Τις Τρείς Μέδουσες! Εξ αριστερών:
- Η Ευρυάλη.
(Ρέ αγενείς, δεν υπονοώ τίποτε γιά το …εύρος της γυναίκας, όπως το υπονοήσατε εσείς! Πού πήγε το μυαλό σας; 🙂 Γιά το εύρος των γνώσεών της, μπορεί.)
Αυτή, λέει, η «Πλατειά θάλασσα» νεοελληνιστί, ήταν η πιό ακίνδυνη απ” όλες. Σωστό, διότι η θάλασσα δεν έχει προσωπικές παρτίδες με τους ναυτικούς. Αλλά, αν αγριέψει, αλοίμονο στους ναυαγούς!
Πάμε στο μέσον.
- Η Σθενώ.
Αυτή, λέει, έφαγε τους πιό πολλούς άνδρες απ” όλες. (Σθένος = δύναμη.) Έχουν αλλάξει καμιά δεκαριά (ίσως καί περισσότερες) κυβερνήσεις από τότε που διορίστηκε, αλλά η Μενδώνη εκεί! Αμετακίνητη! Μεταφορικώς, δηλαδή, «έφαγε» εκατοντάδας βουλευτών, υπουργών, καί πρωθυπουργών ομού.
Πάμ” δεξιά.
- Η Γοργώ.
Η πιό αντιπαθής απ” όλες, καί η μόνη θνητή.
Μην ξεγελιέστε, η Παναγιωταρέα δεν είναι άσχετο άτομο. Είναι κι αυτή φιλόλογος με διδακτορικό στην Αρχαιολογία. Αλλά τώρα διδάσκει μπούρδες πολυτελείας στο ΑΠΘ («δημοσιογραφία καί ΜΜΕ»), πράγμα που τη διαφοροποιεί απ” τις άλλες δύο «Μέδουσες». Είναι, δηλαδή, η «θνητή» απέναντι στις «αθάνατες».
Επίσης, ο κόσμος τη βλέπει μέσα απ” το «γυαλί» (τηλεόραση), όπως ο Περσέας είδε τη Γοργώ μέσα απ” το «γυαλί».
Επίσης, ξεχωρίζει απ” τα μαλλιά της (το άσπρο τσουλούφι – σήμα κατατεθέν), όπως η Γοργώ απ” τα φίδια στο κεφάλι της.
Τέλος, εμένα προσωπικά μου είναι αντιπαθέστατη. Όχι μόνον επειδή καθόταν καί συζητούσε με το Τσιπράκι, αντί να του πεί: «- Άκου, παιδάκι μου! Οι καταλήψεις σχολείων είναι παράνομες. ΠΑ-ΡΑ-ΝΟ-ΜΕΣ. Άντε, τώρα, τράβα στο σπίτι σου να φας τα κορνφλέηκς σου να μεγαλώσεις καί να βάλεις μυαλό, που μου θες καί μεταμεσονύκτιες συνεντεύξεις!». Αλλά -το κυριώτερο- κι επειδή, διορισμένη στο Δημόσιο ούσα, έχει, λέει, εταιρεία, που εκμεταλλεύεται κατ” αποκλειστικότητα το οπτικοακουστικό υλικό από την ανασκαφή της Αμφίπολης.
Είναι φανερό καί στον πλέον άσχετο νεοέλληνα, ότι η μανδάμ Άννα είναι ένα είδος νταβατζή (καί δη, παρανομούντος) της ανασκαφής, άγνωστο πόθεν τοποθετηθείσα σε θέση ντερβέναγα. Όντως σκέτη Γοργώ, δηλαδή.
Αλλά, στη συγκεκριμένη ανασκαφή, που όλη η ανθρωπότητα παρακολουθεί με κομμένη ανάσα, δεν χωράνε νταβατζηλίκια. Κανονικά, θα έπρεπε οι εργάτες να φοράνε μία καμερίτσα, που λέγεται «Γκοπρό», καί να παρακολουθούμε όλοι σε ζωντανή μετάδοση το τί βλέπουνε οι ίδιοι. Κι απέξω ένα φορτηγάκι εξωτερικών μεταδόσεων. Μικρό το κόστος γιά κάτι τέτοιο, καί πολύ πρόθυμα θα βρισκόντουσαν χορηγοί. Εδώ έχουμε κάμερες 24ωρης διαδικτυακής μετάδοσης σε παραλίες, να βλέπουμε από ανατολής έως δύσεως Ηλίου …μπικίνια, η λάϊβ μετάδοση απ” την Αμφίπολη είναι το δύσκολο; Έ, όχι δά!
Απεναντίας, έχουμε μπαστακωμένη την μανδάμ Γοργώ απόξω απ” τον τύμβο, να κόβει εισιτήρια.
Αφού, τώρα, ταυτίσαμε τις τρείς κυρίες με τις τρείς Μέδουσες, απλώς τελειώσαμε το εύκολο μέρος. Μας έχει η Μυθολογία έτοιμο το πρότυπο, το ανασύραμε απ” τη μνήμη μας, τέλος. Το δύσκολο είναι να σκεφτούμε τις συνέπειες.
Αλήθεια, ποιός θά “ναι ο Περσέας στην περίπτωση της Παναγιωταρέα; Καί πώς θ” «αποκεφαλίσει» την μανδάμ Άννα; (Διότι, ο κυριολεκτικός αποκεφαλισμός είναι ελαφρώς απίθανος.)
Εν πάσει περιπτώσει, το ότι βρισκόμαστε στον σωστό δρόμο της συμβολιστικής ταύτισης, μας το δείχνει ακόμη μία Αρχαιολόγα. Ετούτη εδώ:
Έ, λοιπόν, αυτή είναι ακόμη μία απ” τις θυγατέρες του Φόρκυος, μία απ” τις Γραίες! Διότι εκφράζει το κωμικό στοιχείο, μιά που εκτοξεύει χαζομάρες. (Εικάζω πως είναι αυτή με το πιό αστείο όνομα απ” τις τρείς Γραίες, η Πεφρηδώ. Διότι, τί να φοβηθείς απ” αυτήν, ώστε να τη λένε «Δεινώ», ή «Ενυώ»; )
Ποιός είπατε, μανδάμ Όλγα, ότι είναι θαμμένος στην Αμφίπολη; Ο …«Πόρκυ»; Τον «πατέρα» σας τον Φόρκυ εννοούσατε;
– Κι εσύ, ρέ Εργοδότη, τί ανακατεύεις Μέδουσες καί Γραίες; Τί δουλειά έχουν όντα του βόρειου Ατλαντικού με την Αμφίπολη;
– Κι όμως!… Ξέρετε, οι περισσότερες απ” τις οκτώ αδερφάδες (εκτός απ” τις δύο τριάδες Μεδουσών καί Γραιών, οι άλλες δύο είναι η Σκύλλα καί η Χάρυβδη) γεννήθηκαν στα παράλια της Πιερίας!!!
Κοντοχωριανές με την Αμφίπολη, δηλαδή, κι έτσι λέει η Μυθολογία μας!
Ιέτ’ς”, λοιπόν.
Πρώτα, βρίσκουμε το μυθολογικό πρότυπο, ώστε να κάνουμε ταύτιση.
Καί μετά, ψάχνουμε τις συνέπειες. Ή καί τα τυχόν κενά. (Πχ εδώ πρέπει να βρούμε καί τις άλλες δύο Γραίες, σωστά; Ενδεχομένως καί τη Σκύλλα με τη Χάρυβδη. Καί σίγουρα τον Περσέα.)
Τώρα που μάθατε πώς δουλεύει η Μυθολογία στην πράξη, ελπίζω να μη χρειαστεί να σας ξαναλύσω τις …ασκήσεις στο μέλλον!