(….) πίσω από φαινόμενα που δεν τραβούν ιδιαίτερα την προσοχή μας, κρύβονται πολύ λεπτές καταστάσεις που φανερώνουν την ολοένα και πιο επιταχυνόμενη πορεία του κόσμου μας προς τον, ας μου επιτραπεί ο όρος, «αποδομητικό ολοκληρωτισμό» (deconstructive totalitarianism)
«Συνέβη λοιπόν με το νόμισμα ότι γενικώς συμβαίνει με όλα τα πράγματα που, με τον ένα ή τον άλλο τίτλο, έχουν μία λειτουργία στην ανθρώπινη ύπαρξη: δηλαδή λίγο-λίγο γδύθηκαν από κάθε «ιερό» ή παραδοσιακό χαρακτηριστικό, οπότε αυτή η ίδια η ύπαρξη, στο σύνολό της, έγινε εντελώς βέβηλη και τελικώς κατέληξε στη χαμηλή μεσότητα της ‘συνηθισμένης ζωής’… Το παράδειγμα του νομίσματος δείχνει πως αυτή η ‘βεβηλοποίηση’, εάν είναι επιτρεπτό να χρησιμοποιήσω τέτοιο νεολογισμό, λειτουργεί πρωταρχικά διαμέσου της μείωσης των πραγμάτων μόνο στην ποσοτική τους όψη. Πράγματι, κατέληξε να είναι αδύνατον να αντιληφθούμε ότι το νόμισμα είναι κάτι το διαφορετικό από την αντιπροσώπευση μιας καθαρής και απλής ποσότητας…
Τι άβυσσος μεταξύ αυτών των δύο τρόπων αντίληψης της ανθρώπινης ύπαρξης!
Για να ξαναγυρίσουμε όμως στο συγκεκριμένο ζήτημα του νομίσματος, πρέπει να εξετάσουμε και τη δημιουργία ενός σημαντικού φαινομένου : Το νόμισμα, αφού έχασε κάθε εγγύηση ανώτερης τάξης, είδε την ίδια του την ποσοτική αξία, δηλαδή ό,τι στη γλώσσα των οικονομολόγων ορίζεται ως «αγοραστική δύναμη», να μειώνεται χωρίς σταματημό• μπορούμε, κατά συνέπεια, να φανταστούμε ένα οριακό σημείο, στο οποίο πλησιάζουμε ολοένα και περισσότερο, όπου το νόμισμα θα χάσει κάθε αιτία ύπαρξης, ακόμη και «πρακτικής», υλικής, και θα σχεδόν από μόνο του θα εξοβελιστεί από την ανθρώπινη ύπαρξη.
Πρέπει να συμφωνηθεί πως είμαστε σε μία παράξενη αναδρομή των πραγμάτων (η οποία δεν είναι δυσκολονόητη εξαιτίας των προηγούμενων εξηγήσεων μας): Επειδή η καθαρή ποσότητα βρίσκεται ακριβώς κάτω από κάθε ύπαρξη, όταν ωθείται στις έσχατες συνέπειές της, δεν μπορεί παρά να βρεθεί σε μία αληθινή διάλυση. Αυτό μπορεί ήδη να χρησιμέψει στο να δείξουμε ότι, όπως λέγαμε προηγουμένως, η σιγουριά της ‘συνηθισμένης ζωής’, στην πραγματικότητα είναι εντελώς αβέβαιη…».